Jdi na obsah Jdi na menu

Klub

RC buggy klub Most začal psát svou historii v roce 1984, ale kořeny modelářského sportu spadají do roku 1974 v Bečově. Tehdy za mnou přišel jeden kamarád, který už měl zkušenosti z modelářství (letecké modely) s nápadem řídit model pomocí radiové soupravy. Ale v té době pro nás profesionální radiová souprava nebyla z finančních důvodů dostupná, proto jsme společnými silami začali s amatérskou výrobou. Postupně jsme zdokonalovali naše výtvory z jednokanálové až po čtyřkanálovou radiovou soupravu. To už se k nám přidali další tři spolubydlící, které to však více přitahovalo k modelům aut. A tak jak vznikla první RC souprava, začli vznikat i první auta.

Ponejprv to byl model auta „ Žiguli“ s papírovou karoserií v měřítku cca 1:16 s pohonem elektromotoru na zadní nápravu napájen NiCd bateriemi. S tímto modelem se dalo jezdit pouze v tělocvičně nebo na hladkém povrchu.

 

ziguli.jpg

 

 

 

Další model ale už v měřítku 1:8 byl model auta F1 RENAULT, který měl pohon také zadní nápravy, ale poháněn byl už upraveným spalovacím motorem o obsahu 3,5ccm MVVS Brno

 

renault.jpg

.

 

Potom se na trhu objevil plánek Škody 130 RS a k tomu už továrně vyrobená laminátová karoserie. Neodolali jsme a model v několika verzích si postavily.

 

 

Na podvozku Škoda 130 RS výměnou karoserie vznikl též velmi zdařilý model TATRA – DAKAR, který převážně sloužil při propagačních akcích. Ale se všemi těmito modely se dalo jezdit na asfaltovém povrchu, a tam kde jsme v tu dobu bydleli bylo takového povrchu pramálo, ale terénu zase přebytek, vznikl tak nápad postavit model terénního automobilu. A tak vznikl náš první model buggy, který se těm dnešním podobá jenom v tom, že měl čtyři kola a byl poháněn spalovacím motorem.

                               dakar.jpg

 

 

buggy-1.jpg

Po přestěhování v roce 1984 do Mostu jsme se rozrostli o další zájemce a ve stavbě terénních aut pokračovali. V té době jsme se stali členy letecko-modelářského klubu Most, protože v té době žádný klub RC auto modelářů nebyl. Po skončení působnosti celostátní organizace SVAZARMU v roce 1990 jsme našli útočiště u Autoklubu Báňské stavby Most a tam na diváckém svahu už fungujícího AUTODROMU Most jsme si postavily svoji první závodní dráhu jak pro silniční tak i terénní auta. Po dvou letech nám byl nabídnut jiný prostor pro závodní trať, ale už pouze pro terénní auta. Bylo to nedaleko diváckého svahu u Motelu Turbo na Ovčíně. Na podzim v roce 1992 jsme založily svůj samostatný klub „RC buggy klub Most“, který pod tímto názvem funguje dodnes. Během let byla dráha na Ovčíně několikrát přestavěna a na jejím povrchu se odjelo mnoho mistrovských, pohárových i volných závodů v kategorii buggy 1:8 spalovací motor a 1:10 poháněné elektrickým motorem. Zde jsme setrvali až do června roku 2003, kdy jsme museli toto vybudované zázemí včetně dráhy opustit.

V prosinci 2002 a na jaře 2003 začaly první náznaky konce stávající modelářské dráhy, protože přímo vedle ní začala stavba rodinného domu (s následnými výhružkami, že se modelářský areál musí zrušit). V této době byl pozemek, na kterém jsme se nacházeli, v dražbě a tak začal kolotoč, kdo z koho, nakonec zvítězily – jako vždy – peníze. Tento pozemek byl odkoupen a následně nám byla dána výpověď. Poslední mistrovské závody, které se na této trati konaly, zde byly v červnu 2003.A tak po 15letém působení začala honička s úřady o získání nového pozemku ke stavbě nové tratě.Vždy po vytipování vhodného pozemku se zjistilo, že je na mapě města Most veden buď jako zeleň, a tudíž se na požadované účely nesmí používat, nebo je pro ně z finančních důvodů nedostupný.Další nebyly použitelné například z důvodu předpokládaného nadměrného hluku modelů pro okolí ve vzdálenosti 100 metrů apod.

Na podzim 2003 se na nás přece jen usmálo štěstí a objevili jsme pozemek patřící Mostecké uhelné a. s. Ta ho sice pronajímala klubu fotbalistů jako tréninkové hřiště, ale těmi už využíván nebyl .Proto byl v územním plánu veden jako vhodný pro sportovní účely.Po dohodě s vedením Mostecké uhelné nám byl zmíněný pozemek pronajat.

 

draha2.jpg

Následovalo přemisťování materiálu a zařízení klubu ze staré dráhy na zatím neoplocenou část pozemku, čehož využili sběrači železného šrotu a o dost nás připravili. Bylo nutné zhotovit projekt celého sportovního areálu. To se nakonec povedlo a po získání územního rozhodnutí nastaly další problémy, stavební povolení ke stavbě plotu (musela být doložena projektová dokumentace. Při stavbě plotu nám pomáhali kolegové z práce i rodinní příslušníci. V krátké době nás však znovu navštívili sběrači železného šrotu a odcizili nám 40 kusů plotových sloupků – již zabudovaných! A pletivo v celkové délce 60 metrů. Další zklamání a další přemýšlení zda pokračovat. Protože tehdy však už byly administrativní práce kolem stavby ve schvalovacích jednáních, bylo by škoda stavbu zrušit.

Po kompletním oplocení nám na jaře 2005 začaly práce s vytyčením i úpravou vlastního okruhu a potřebného zázemí .Při této práci nám opět y velké části pomáhali kamarádi, známí i rodinní příslušníci a v neposlední řadě někteří členové pražského RC Buggy klubu.


A tak se pilně pracovalo a 12. srpna 2005 došlo ke zdárné kolaudaci nového sportovního areálu RC Buggy klubu Most. V sobotu 27.8. se uskutečnil, i přes nepřízeň počasí, první závod Mistrovství České republiky kategorie RC Buggy 1:10 elektro na nové dráze..Jsme rádi, že se nakonec podařilo vše dotáhnout ke zdárnému konci a všem kteří k tomu přispěli DĚKUJEME!

 

im000365a.jpg